Autósport könyvtár

Könyv, újság, DVD... és még sok minden más!

Jó móka volt!

2021. május 30. 13:27 - Surányi Géza

Ha egy könyvet a megjelenés után hét évvel újra kell nyomni, és napjainkban a használt kötetek ára az eredeti többszöröse - az biztosan nagyon érdekes olvasmány lehet! Erre gondoltam, amikor levettem a polcról Tony Rudd: It Was Fun! című kötetét, mely már 2003 óta pihent ott, de még nem jutottam el odáig, hogy elolvassam. A könyvet  a Autosport (akkor még Atlas) internetes fórumon olvasott vélemények hatására rendeltem meg. Azt írták, hogy a BRM, és később a Lotus csapat egykori kulcsszereplőjének önéletrajza szórakoztató olvasmány, bár az egyik - azóta már sajnos elhunyt tag (Pete Fenelon) szerint főleg abban az esetben ha "Tisztában vagy a motorokkal és hogy azok hogyan működnek."

Tony Rudd nevét a Lotus csapat kapcsán ismertem meg, amikor 1989-ben az akkor már a nyugdíjazás szélén álló szakember átvette a nagy bajban lévő, patinás istálló irányítását. A 2000-es években láttam számos, az autósport történelmét bemutató DVD felvételen, de ez elhízott, szemüveges úriember csupán egy remek tervező benyomását keltette. Ilyen előzmények után vágtam neki a 345(!), sűrűn "telegépelt" oldalt tartalmazó könyvnek.

És hogy mire jutottam a végén? Nos, el sem tudom képzelni, hogy Rudd hogyan tudta visszaidézni több, mint ötven ét távlatából, hogy melyik napon, éppen hol volt és mit csinált, vagy hogy éppen a motor melyik alkatrésze romlott el. De a könyv szinte napló-szerűen végig követi az egész életét és autósport pályafutását. Az a jelző, hogy szép, gazdag életútja volt, egy nagyon enyhe megállapítás. Azt hiszem a legtöbb olvasó elcsodálkozik, hogyan sikerült ennyi mindent belesűrítenie 68 éves koráig tartó aktív éveibe. Előzetes ismereteim és benyomásaim hazudtak, mivel Tony Rudd sokkal több volt egyszerű mérnöknél, a 80-as évekre az egész autógyártás egyik legfontosabb szereplőjévé nőtte ki magát.

rudd.jpg

Az életrajz egyértelműen azok közé tartozik, melyeket nehéz letenni. Annyira magával ragadja az olvasót a történet, és ahogy halad előre a könyvben, egyre kíváncsi lesz az újabb részletekere. És észre sem veszi, hogy elszaladt egy óra. De az is igaz, hogy a mű félig-meddig mérnöki tankönyvnek is tekinthető, olyan sok információt és technikai részletet tartalmaz azokról a projektekről, melyekben Rudd részt vett. Az igazi csemege azonban azok az érdekes. és máshol nem olvasható sztorik, melyek remek humorral átszőttek. És ugyan a könyveknél nem igazán fontos a külső, a borító tetszetős, sőt magának a kötet is egy valódi "könyv" benyomását tükrözi: jtetszetős betűtípus, jó minőségű, de nem csillogós papír, fekete keménytábla arany betűkkel, és masszív kötés.

Összességében tehát elmondhatom, hogy a könyv elolvasása "Jó móka volt!", de nem kezdeném elölről. Épp ezért ha valaki szeretné átélni azt a sok-sok kellemes órát, amit én töltöttem az olvasással, akkor ne habozzon és küldjön nekem üzenetet! Viszont ahogy a bevezetőben is említettem, egy pici mélyebben a zsebébe kell nyúlnia, mivel a használt kötetek ára az Amazonon 55 fonttól (azaz közel 23 ezer Ft-tól) kezdődik, de az Ebayen sem találtam 50 fontnál (azaz több, mint húszezer forintnál) alacsonyabb árat. De én csak annyit kérek érte, amennyit magam sem sajnálnék érte, ha még nem lett volna a könyv és nem olvastam volna. Azaz az Ebayen található legalacsonyabb ár felét, tízezer Ft-ot. Arra való tekintettel, hogy manapság szinte képtelenség az Egyesült Királyságból könyvet rendelni, csere is szóba jöhet!

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://f1library.blog.hu/api/trackback/id/tr1416576444

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása